Bescherming van consumenten bij kopen in webwinkels

consuwijzer - kopen op afstandConsumentenrechten bij online kopen van een wasmachine.

Als consument heb je veel rechten bij kopen op afstand. Maak hiervan gebruik, want online vind je de beste wasmachine aanbiedingen.

Bij sommige mensen is er nog vrees om dure producten online te kopen. Ik zelf koop bijna alles online, zelf de boodschappen gaan tegenwoordig via digitale snelweg. Ik heb hiermee goede ervaringen, ook met het terugsturen van producten die niet aan mijn verwachtingen voldeden.

Ik let er wel altijd op dat ik bij betrouwbare webshop mijn bestelling doe. Ik koop geen spullen bij die super voordelige Chinese webwinkel.
Ten eerste duurt het verzenden vaak lang. En verder is  communiceren bij problemen lastig. Als consument ben je gewoon prima wettelijk beschermd bij het online kopen. Je hebt zelfs meer wettelijke rechten dan kopen in de winkel om de hoek.  Kortom de beste prijzen en prima wettelijke bescherming als consument. Dat moet toch voldoende reden zijn om jou ook over te halen online te durven shoppen?

 

Wat zijn je rechten bij het online kopen van wasmachine?

Onder het kopen op afstand wordt verstaan dat je de wasmachine koopt via een webwinkel, waarbij u verder geen verkoper ontmoet.

1. Veertien dagen bedenktijd (herroepingsrecht)

Je mag de wasmachine 14 dagen thuis bekijken. Deze bedenktijd gaat in op de dag dat je de wasmachine thuis hebt ontvangen. Tijdens deze zichttermijn kunt u het product bekijken en vaststellen of dit inderdaad de wasmachine is die u wil hebben. Is een product niet naar wens? Laat het dan binnen de 14 dagen aan de webwinkel weten, dat je de wasmachine terug wil sturen. Je krijgt dan het aankoopbedrag terug.  Als je binnen 14 dagen gebruik maakt van je herroepingsrecht, heb je vervolgens nog 14 dagen de tijd om je wasmachine terug te sturen.

 

2. Ik wil van de koop af.

Laat binnen de bedenktijd van 14 dagen aan de webwinkel weten dat je van de koop af wil. In de wet staat dat hiervoor een formulier bij je aankoop moet zitten wat je kan invullen. Ontbreekt dit formulier dan staan op de website van Consuwijzer een voorbeeldbrief. De webwinkel moet dan binnen 14 dagen het aankoopbedrag terugbetalen.

 

3. Wasmachine defect bij aflevering

Als de wasmachine kapot is bij ontvangst dan heb je recht op gratis vervanging of reparatie.  Het vervangen en/of repareren moet binnen een redelijke termijn, anders heb je recht op vermindering van de koopprijs of ontbinding van de overeenkomst.

 

4. Kosten die de webwinkel in rekening mag brengen

Een webwinkel mag alleen kosten in rekening brengen voor het retourzenden van de wasmachine.  De webwinkel dient dus naast het aankoopbedrag van de wasmachine ook de verzendkosten van de verzending heen terug te storen.  Dit terugstorten van het bedrag dient binnen 14 dagen plaats te vinden.

 

5. Garantie en online kopen van je wasmachine

De wettelijke garantie is zes maanden.
Als je wasmachine binnen een half jaar kapot gaat, dan moet de verkoper bewijzen dat het jouw schuld is. In praktijk betekent dit dat de verkoper moet zorgen voor kosteloze reparatie en/of vervanging van je wasmachine.
Gaat de wasmachine na een half jaar kapot, dan moet jij (als koper) zelf bewijzen dat het defect al bestond toen je het product kocht.

Daarnaast heb je fabrieks- en verkopersgarantie.
Wanneer de wasmachine fabrikant of verkoper garantie geeft voor een bepaalde periode (meestal 2 jaar),  dan hoef je binnen deze periode niet aan te tonen hoe het product kapot is gegaan. De wasmachine fabrikant of verkoper moet dan kunnen bewijzen dat het product kapot is gegaan door jouw schuld. In praktijk betekent dit dat de verkoper moet zorgen voor kosteloze reparatie en/of vervanging van je wasmachine.

Koop bij een betrouwbare webwinkel!

Meld problemen met je wasmachine binnen garantie altijd bij de verkoper (webwinkel) waar je je wasmachine gekocht hebt.  Dit is meestal niet de fabrikant! De verkoper is verantwoordelijk om een garantie en service te verlenen.  De verkoper is de winkel, waarvan je de factuur ontvangt.

Voorbeeld: Stel je koopt een Miele wasmachine via de webshop van  BCC. In geval van problemen met deze Miele wasmachine (wat bijna niet kan 😉 met deze wasmachines) moet je bij BCC zijn en dus niet bij Miele aankloppen. Dit is ook de reden dat je moet kopen bij een gerenommeerde webshop.  Bij faillissement van een webshop is er ook geen verkopende partij meer, waar je een claim kan neerleggen bij problemen binnen de garantietermijn. Bij faillissementen van webshops ben je vaak afhankelijk van de goodwill van de fabrikant. Nogmaals koop duurdere producten, zoals wasmachines bij een betrouwbare webshop.

 

Maak vooraf afspraken met webwinkels over mogelijke onduidelijkheden

Als consument sta je sterk en heb je veel rechten. Toch zijn er grijze gebieden, waarover de webwinkel en jij als koper van mening kunnen verschillen.

Mijn advies maak hierover vooraf afspraken.  Dit kan gemakkelijk door de vraag voor de aankoop voor te leggen aan de webwinkel.
In mijn reviews van webwinkels wil ik deze grijze gebieden ook voor verschillende webwinkels vergelijken, zodat duidelijk wordt welke webwinkels de beste voorwaarde hanteren.

Mogelijke grijze gebieden kunnen  zijn:

  •  Wie is verantwoordelijk voor de schade aan de verpakking van de wasmachine.
    Immers om te constateren of een wasmachine aan je verwachtingen voldoet, moet je de verpakking openen en kapot maken.
    Bij veel webwinkels wordt hiervoor een bedrag gerekend, wat je niet meer terugkrijgt als je de wasmachine toch wil terug sturen.
    De wet is wel duidelijk dat een webwinkel het retourneren van de wasmachine niet mag weigeren als de verpakking beschadigd is, of dat de originele verpakking er niet meer is. Onduidelijk is echter hoeveel kosten webwinkels hiervoor mogen berekenen.Vraag aan de webwinkel kan zijn: mag ik de wasmachine testen/gebuiken en behoud ik dan recht om binnen 14 dagen de wasmachine terug te sturen en het aankoop bedrag terug te krijgen?

 

Zie voor meer informatie: Consuwijzer.nl